УЧЕНИЦИ/ИЦЕ СМЈЕРА ПРЕРАЂИВАЧИ/ИЦЕ ПЛАСТИКЕ У БИХ УСКОРО БИ МОГЛИ/Е БИРАТИ КОМПАНИЈЕ ЗА ПРАКТИЧНУ НАСТАВУ

Распоређивање ученика на практичну наставу у компанијама у БПК Горажде до сада се одвијало кроз договор директора школе и представника компаније у оквиру неформалног процеса. Такав поступак одабира се може побољшати, сматрају стручњаци, с обзиром на то да се не користи потенцијал професионално организираног процеса одабира.

То је био повод за компанију „PREVENT COMPONENTS“ д.о.о. Горажде и њемачки GIZ-а да организују онлине радионицу о начину одабира ученика за практичну наставу у компанијама на примјеру Србије, а у оквиру пројекта „ИДЕАЛ – Побољшање и развој образовног система за пластичаре/ке у Босни и Херцеговини“. PREVENT COMPONENTS“ д.о.о. Горажде и Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) сарађују кроз развојно партнерство у оквиру програма develoPPP.de у име Њемачког савезног министарства за економску сарадњу и развој (BMZ).

На примјерима компанија Robert Bosh д.о.о. и Contitental Суботица, те Техничке школе „Иван Сарић“ из Србије, учесници радионице имали су прилику да се упознају са успјешном организацијом и имплементацијом дуално организованог стручног образовања и процесом селекције ученика у којем компаније и ученици заједнички врше одабир мјеста учења кроз рад.

Жељко Рајчић, директор Техничке школе „Иван Сарић“ која је са системом дуалног образовања почела 2014. године, а чији је чак 80 посто ученика/ица прве генерације пронашло посао, подијелио је своје искуство са Правилником о начину распоређивања ученика/ица за учење кроз рад.
„Наставници, чланови тима за Каријерно вођење и саветовање ученика у дуалном образовању (КВИС) организују представљање компанија ученицима и родитељима/законским заступницима, такође припремају ученике за интервју. Распоређивање ученика врше представници компанија, организатор практичне наставе и стручни сарадници усклађивањем исказаних жеља ученика као и компанија за одређеним ученицима. Тим за КВИС организује у школи интервјуисање ученика, које раде компаније уз обавезно учествовање родитеља/законског заступника или педагога, психолога“ – каже Рајчић.

Посебно поносни на ученице

Искуство у организацији дуалног образовања и процеса селекције ученика на учење кроз рад подијелили су и представници компаније Robert Bosch д.о.о. са својом фабриком у Пећинцима која се бави производњом система брисача, мотора брисача, метлица брисача и рука брисача. Ова компанија одабир ученика за практичну наставу врши у складу са „Правилником о начину распоређивања ученика за учење кроз рад“. Значајно је истаћи да су компанија Bosch, још од оснивања, прије 135 година, као и њен оснивач Robert Bosch, били пионири у организацији дуалног образовања, те да се исти модел примјењује широм свијета. Глобално Bosch је активан у преко 440 својих предузећа и запошљава 400.000 сарадника.

„Bosch фабрика у Србији је почела са радом 2013. године, а у овом програму смо од 2014. године. Врло успешно послујемо на што смо поносни. Програм дуалног образовања нам је нарочито значајан јер на тај начин помажемо развоју система образовања, подржавамо образовање у локалној заједници, а такође осигуравамо будућност нашег пословања“ – каже Адриана Ковчин, HR маркетинг специалисткиња у Robert Bosch д.о.о. компанији.

Њен колега, супервизор дуалног образовања, Владан Дољанчевић, наводи како је Bosch у Србији од самог почетка имао стручног инструктора за дуално образовање.

„Кренули смо 2014. године с новим образовним профилом индустријски механичар, који је успешно завршило 10 ученика. Свима смо понудили запослење у нашој компанији и били смо врло поносни када је свих 10 прихватило. Ове године нам се придружују ученици који чине шесту генерацију ученика дуалног образовања. Поносни смо на чињеницу да 20 посто ученика чине девојке“ – каже Дољанчевић.

А осим стицања знања кроз практични рад, како каже Марко Радовић, који такођер ради као супервизор дуалног образовања у овој компанији, ученицима су на располагању и ваннаставне активности. „Спортске активности, тренинзи, посете музејима, компанијски догађаји, екскурзије. Не можете да завршите школску годину без екскурзије!“.

Правилник даје увид у заинтересираност за занимања

Важност дуалног образовања у Србији препознала је и компанија Continental Суботица која се бави производњом аутомобилских гума, цијеви за аутомобилску индустрију, као и производњом цријева за уградњу у комерцијална и индустријска возила.

Бренд Continental, у оквиру којег функционира и ова компанија, дјелује у 59 држава свијета.

„Од 2015. године смо у дуалном образовању и причу смо започели с GIZ-ом и Техничком школом „Иван Сарић“. С обзиром да смо њемачка компанија максимално подржавамо овај вид образовања који постоји свугде у свету. Ми у Continental-у верујемо да синергија практичног знања и формалног образовања представља добитну комбинацију за повећану запошљивост“– истиче Тања Божић, HR Business Partner из компаније Continental Суботица.

Јелена Зец, која такођер ради као HR Business Partner у компанији Continental Суботица, истиче како је код „Правилника о начину распоређивања ученика за учење кроз рад“ кључно што се акцентује сарадња кроз три стране: школа, компанија, ученик и родитељ.

„Најзначајније за нас је тај моменат представљања компанија где долазимо до ученика са којима ћемо сарађивати. Важни су нам интервју са ученицима јер ту проверавамо колико су спремни да постану дио нашег тима“ – сматра Зец.

Водитељ пројекта „Дијалог о запошљавању младих, иницијатива и дуално образовање (DECIDE)“ из GIZ-а Србије Иван Стојановић поручује да се кроз дуално образовање стичу знања, ставови и вјештине.

„Ставови који се стичу у компанијама, где ученицу имају прилику да уче од старијих колега, су од великог значаја у процесу образовања и сазревања младих људи. Посвећеност учењу кроз рад и добре навике су високо цењене у компанијама. Ученици врло добро знају да препознају своју шансу и перспективе којима треба да се воде. Рад у компанијама за њих представља непроцењиво искуство, а ако додам и ту финанцијску накнаду онда је то за њих веома значајна ствар, а за монге породице је то био значајан приход“ – истиче Стојановић.

Отворен простор за напредак у БиХ

Prevent COMPONENTS и GIZ су постигли пуно тога када је у питању дуално организовано стручно образовање за занимање прерађивач пластике. Међутим, простора за напредак увијек има, а ова размјена искустава с успјешним школама и компанијама из Србије само је вјетар у леђа да се додатно унаприједе постојеће праксе, сматра Сеид Фијуљанин, директор Фондације Хастор.

„Дефинитивно се морамо захвалити људима из Србије на размјени искустава. Ја сам одушевљен активностима Техничке школе „Иван Сарић“ и компанија Continental Суботица и „Robert Bosch д.о.о.“. Ове компаније раде логична улагања, знају шта значи улагати у образовање младих“, казао је Фијуљанин.

Овакви примјери су само потицај да се на унапређењу дуално организованог стручног образовања у БиХ ради још више, а размјена искустава с државама као што је Србија, које су направиле искорак, одличан је почетак за унапређење већ постојећег система и активности у БиХ.

Leave a Reply